Söndagsintervjun: Christoffer Jenderborn

TV / Permalink / 0
Östgötar med i årets Biggest Loser

Den nya säsongen av "Biggest loser" har dragit igång och bland de medverkande finns fyra östgötska deltagare som tävlar i par om att minska sin vikt.

Det första svenska "Biggest loser" var en skandinavisk produktion som började sändas 2005. Senare fick Sverige en egen upplaga och årets säsong är den sjunde helsvenska. I höstas visades även en kändisvariant under namnet "Biggest loser - VIP".
Vårens säsong började spelas in i augusti på Ekolsunds slott och fortsatte sedan en rejäl bit in på hösten. Tränaren Mikael Hollsten är tillbaka för att coacha och peppa deltagarna att nå sina mål tillsammans med nytillskottet Pischa Strindstedt, och programledare är Anna Brolin som leder programmet för tredje gången. Mikael Sandström tar plats i årets säsong som deltagarnas läkare och Kristina Andersson är deras näringsfysiolog och kostrådgivare.
- Det här är verkligen en händelserik, dramatisk och mycket känslomässig säsong. Årets deltagare visar upp ett beundransvärt mod och vi kommer få uppleva häpnadsväckande livsförändringar. Jag är så imponerad av deras mod, beslutsamhet och järnvilja att förändra sina liv. Det kommer bli en hel del tårar men också skratt och lycka, säger Anna Brolin.

De 14 deltagarna bor, tränar och kämpar tillsammans på Ekolsunds slott och tävlar i år i olika konsultationer av par. Det är en mor och son, barndomsvänner, kollegor och bästisar. De har alla olika anledningar till att de hamnat i en desperat situation men de har en sak gemensamt - de är fast beslutna om att ta tag i sin situation och nå förändring nu. Den stora finalen avgörs mellan de som lyckats hålla sig kvar längst i tävlingen och därmed tappat flest kilon procentuellt sätt från deras startvikt.
- Jag kan inte minnas senast någon inspirerade mig så mycket som deltagarna gjort under denna säsong. Min första gång som tränare på Biggest loser var som en ny sida i en bok man aldrig ville sluta läsa, varje dag. Som coach tillför jag positiv energi, lekfulla träningspass och en redig hand som knuffar i ryggen när de vill ge upp, säger Pischa Strindstedt.

Det första östgötska paret består av Paulina Rather Axelsson, 43 år från Norrköping. Hon tävlar i par med sonen Ibrahim Rather, 17 år från Norrköping. Med sina 17 år är Ibrahim den yngsta deltagaren i "Biggest losers" historia.

Det andra östgötska paret är Christoffer Jenderborn, 25 år från Linköping som tävlade tillsammans med kompisen Viktor Knutsson, 25 år från Skänninge. Christoffer berättar att det var hans syster som såg till att han anmälde sig.
- Jag hade sett första två säsongerna, men inte följt programmet så noga. Jag tyckte det var förnedrings-tv och det tycker jag fortfarande. Bara en massa tjockisar, ha ha. Men man har ju själv valt den biten, så det är inte så mycket man kan säga om det, skrattar han.
- Själv hade jag inte problem med att visa upp mig tjock och dan.

Hur var det att vara med?
- Tufft, mest psykiskt. Jag tror alla som var där var förberedda på att träna mycket och äta rätt, men kanske inte lika mycket på den mentala biten. Man går in i sig själv och tänker mycket på varför man blivit den man är och såna saker.
- De första dagarna var det ovant med alla kameror, men efter ett tag vande man sig och då ville man ha kameragubbarna runt sig.

Att vara med i programmet hade både sina upp- och nersidor, menar Christoffer.
- Det var både positivt och negativt. Det negativa var resan i sig, det var nog det värsta jag varit med om. Men det var även positivt för att mitt liv har blivit som det blivit. Jag har gjort min viktresa och gått ner i vikt. Och jag fick två vänner för livet, som ni kommer att få se i kommande avsnitt.

Rekommenderar du andra att söka till "Biggest loser"?
- Definitivt, om man har psyket för det och en jäkla vinnarskalle. För träna och äta rätt kan alla göra, men man måste ha psyket för det och har man det tycker jag absolut att man ska söka.
Till top