Söndagsintervjun: Caroline Hedberg

kultur / Permalink / 0
Bussolycka blev till spänningsroman

För åtta år sedan var Caroline Hedberg med om en tragisk bussolycka. Hon bestämde sig för att skriva en bok för att bearbeta händelsen, men under resans gång tog skrivandet en annan väg och blev istället en spänningsroman om ett udda barn med förmågor utöver det vanliga. Och nu finns debutboken "Vinteröga" ute till försäljning.

Vinteröga Nieminen är en nioårig flicka som bor i Överkalix och har drömmar och syner. Hon dras in i en mordhistoria, samtidigt inser hennes gudfar att något inte står rätt till på hans företag. Det är grundupplägget i Carolines debutbok "Vinteröga" som hon jobbat med under ett och ett halvt år.
- Det började med hennes namn och sedan var det som att det spelades upp en film i huvudet på mig. Och efter det har historien byggts upp under arbetets gång, säger Caroline.

Men från början var det alltså tänkt att bli en bok om den bussolycka som satte djupa spår, både fysiska och mentala, hos henne.
- Jag tänkte att det kunde hjälpa många andra i en liknande situation som mig. Och dessutom var jag trött på alla frågor, så jag tyckte det var lika bra att skriva ner allt så jag slapp besvara samma frågor om och om igen.

Hur var det att skriva en roman?
- Det har varit en resa och inneburit väldigt mycket research. Det är många bitar som ska på plats och det har varit svårt att få ihop. Det jobbigaste var nog att korrekturläsa. Jag var nära att ge upp många gånger och slänga ut manuset genom fönstret

Hur har mottagandet varit?
- Responsen har varit över förväntan. De som har läst den tycker att den är spännande och säger att de har sträckläst den. Jag tänkte att jag skulle vara nöjd om jag säljer några exemplar och om några personer säger att de gillar den.

Kommer du att satsa vidare på ditt författarskap?
- Skrivandet är något jag brinner för och som får mig att må bra. Det är första gången sedan olyckan jag känner det, så självklart är det något jag kommer fortsätta med. Spänningen kommer att fortsätta i "Vinteröga del 2".

Fakta Caroline Hedberg
Bor: Norrköping
Uppvuxen: Smedby i Norrköping
Ålder: 34
Bästa bokgenre: Verklighetsbaserat/thriller
Aktuell: Med debutboken "Vinteröga"
Till top