Söndagsintervjun: Theoz

kultur / Permalink / 0
Linköpingskille glödhet på nätet

Han är tolv år och vill sprida glädje. Linköpingskillen Theoz har blivit ett fenomen på sociala medier och är idag en av landets största ungdomskändisar. Störst är han på Musical.ly men nu börjar även den egna musikkarriären ta fart.

Många svenska barn och ungdomar sysslar med sociala medier men det är inte alla som har över två miljoner följare på Musical.ly, 211 000 följare på Instagram och 152 000 följare på Youtube. Linköpingskillen Theoz, eller Theodor Haraldsson som han egentligen heter, kan dock ståta med dessa siffror vilket betyder att han tillhör landets stora stjärnor på nätet.
- Jag håller på med nästan alla sociala medier: Youtube, Instagram, Musical.ly och Snapchat. Först var det bara en rolig grej, sen fick jag många följare och då började jag ta det mer seriöst, säger Theoz och berättar att han började med sociala medier i augusti 2016.

Sedan dess har det alltså gått fort. Framförallt är han känd för sina videor på Musical.ly och Youtube där han sjunger och dansar till olika låtar. Han har också hunnit med att samarbeta med Samir & Viktor som bakgrundsdansare på en videoskärm i Melodifestivalbidraget "Shuffla", och har även medverkat i videon till Samirs Badrans låt "Karma is a Bitch".
Theoz nominerades i kategorin Årets Musical.ly och Årets profil på Guldtuben 2018, och när influencergalan Iconfest Awards gick av stapeln i våras var Theoz nominerad till Årets Musical.ly, Årets Instagram och Årets Stjärnskott som han även vann.
Vilka influencers följer du själv?
- Jag har inte direkt någon som jag tycker är bäst, men jag följer alla de som är störst. Den mesta inspirationen får jag av mina följare.

Hur viktigt är det med många följare för dig?
- Jag skulle nog lägga ut saker även om jag inte hade så många följare, men jag kanske inte skulle lägga ut lika mycket.

Eftersom han tycker om att sjunga och dansa är steget inte så långt till att satsa på en popkarriär och det är precis vad som håller på att hända just nu. I våras debuterade han med låten "Lately" och i slutet av juni släppte han sin andra singel "Het", en låt som Theoz tycker sprider mycket glädje, vilket är precis vad han vill göra.
Under sommaren har han varit ute på sommarturné och uppträtt i bland annat Kiruna, Malmö, Hudiksvall, Eskilstuna, Borås och Kristianstad. Han har medverkat i såväl Sommarkrysset som Sommarlovsmorgon och börjar bli ett välbekant namn ute i stugorna.
- Ganska många känner igen mig, mest unga såklart. De vill ofta ta selfies och det är alltid roligt.
Vad säger mamma och pappa om att du blivit känd?
- Nu har de blivit vana, så nu är det inget särskilt längre. Det här är helt nytt för oss, ingen i vår släkt har hållit på med det här innan. De hjälper mig väldigt mycket. Jag är bara tolv år så jag behöver ganska mycket hjälp.

Lördagen den 25/8 kommer Theoz medverka på Linköpings stadsfest, där man kan dansa med honom i Trädgårdsföreningen klockan 17. Målet är att samla flest människor någonsin i en och samma Musical.ly-video. Alla får vara med, både vana Musical.ly-användare och den som vill lära sig något nytt. Så ta chansen att dansa med Theoz och medverka i en video som garanterat kommer att nå en stor publik.
Till top