Skivrecension: The 1975

På skiva / Permalink / 0

The 1975

A brief inquiry into online relationships

 

Manchesterbandet har fladdrat runt där i utkanten av mitt synfält under några år nu. De har spelat på de rätta festivalerna och klubbarna, jämförts med andra band som jag gillar och hyllats av musikkännare som jag litar på. Någon låt här och där har letat sig in i min örongång och jag har bläddrat genom någon recension då och då. Men jag har aldrig riktigt orkat ge den brittiska kvartetten min fullständiga uppmärksamhet.

För fem år sedan gav bandet ut sin debutplatta, och detta är gruppens tredje fullängdare. Den innehåller femton spår som har sin grund i någon slags indierock men ofta är upphottad med en elektronisk skrud.

Rent musikaliskt finns det faktiskt rätt mycket jag gillar. Kanske är de stundtals väl lekfulla, även om sådant generellt ska uppskattas, men jag gillar verkligen många av låtarna. Ljudbilden, arrangemangen och melodierna är ofta helt i min smak, allra mest i bandets poppigaste stunder. Men The 1975 har också något pretentiöst över sig som jag har svårare för. Det är som att de inte riktigt vågar lita på låtarnas kvalitet och därför måste hitta på en massa koncept och hela tiden visa hur duktiga och smarta de är. Slappna av och ha lite kul istället.

 

3/5

Till top