Bling och blaj i Dubai

Resa / Permalink / 0
Första riktiga dagen i Dubai ägnade jag åt att kolla in området runt Burj Khalifa (ja, ni vet...världens högsta byggnad som är 828 meter). Jag bor precis vid den Metrostationen, så jag knallar bara över den stora huvudgatan som går tvärs genom stan så är jag där. 
Där ligger också den där konstgjorda sjön och den enorma Dubai Mall. Downtown kallas området, även om det inte är så likt downtown i andra städer. Sen är ju i och för sig inte Dubai likt andra städer i andra avseenden heller. Allt är nytt, modernt, rent och snyggt. Och följdaktligen rätt tråkigt - om än spektakulärt. Det har byggts intensivt i 20 år och med tanke på alla lyftkranar så lär de fortsätta i minst 20 år till.
En dag ska man absolut lägga i downtown, men tveksamt om det behövs mer än så. Jag skulle upp i Burj Khalifa, men det var slutsålt för dagen (om jag inte vill köra den dyraste varianten) så jag satsar på övermorgon istället.
Dom kör en fontänshow varje halvtimme som var rätt kul. Sen kan man gå runt sjön och kika i området. Fint och många bra fototillfällen...
Man får skita i känslan av kulisser, ungefär som när man är på Universal Studios. Ja, det känns livlöst och plastigt men man har rätt trevligt ändå. Åtminstone för en dag.
Sen har vi då The Dubai Mall, som är ett skitstort köpcentrum som är svårt att hitta ut ur. Lite samma sak där: fräscht och snyggt. Men det är ändå bara ett köpcentrum, fast lite större.
Fast vattenfallet var rätt snyggt.
Och så hade de en isrink också.
Det var downtown det. Imorgon tänkte jag åka bort till marinan och kolla in det området. Dubai är visserligen en stad men en betydligt större stad än vad många tror, och det är långa avstånd mellan grejerna. Är lite sugen på den där inomhusskidbacken också...
Till top