Musikkrönika

kultur / Permalink / 0

Ett år kvar till musikhuvudstaden

 

2020 ska Norrköping vara Sveriges musikhuvudstad. Så bestämdes det för några år sedan. Efter det har festivalerna försvunnit en efter en och det kommunala eventbolaget har blivit konkursmässigt.

 

Nu hänger inte allt på vilka festivaler som finns i en stad. Festivaler startas och läggs ner. Så har det alltid varit och så ska det nog vara också. Håller vi oss till Norrköping så har Munken in the park försvunnit, men Location East tillkommit. Tidigare år arrangerades det exempelvis konserter under namnet Industrisemestern medan det i somras anordnades spelningar på Hugo Parkfestival och Sommar i Refvens grund. Om tre år kanske dessa också är försvunna och är ersatta av andra festivaler. Helt okej, det är inte det som är problemet.

 

Problemet är att Norrköping byggde hela sitt musikhuvudstadskoncept på Bråvallafestivalen, och sedermera även Where´s the musik?. Och när de hade den basen var det lätt att ta allt musikrelaterat i staden och koppla det till begreppet musikhuvudstaden. Men det var en genväg och att kommunen inte gjort sin hemläxa avslöjas brutalt nu när FKP Scorpio tagit sitt pick och pack och dragit.

 

För vad finns kvar nu när både Bråvallafestivalen och Where´s the music? lagts ned? Och de är förresten inte de enda, även Black Christmas och Metallsvenskan försvann. Plötsligt är Norrköping bara en helt vanlig musikstad, precis som alla andra svenska städer. Vill man på allvar lansera sig som musikhuvudstad krävs det mycket mer än att bara förlita sig på enstaka aktörer och sporadiska arrangemang. Det krävs en kontinuitet, att ge bra förutsättningar för musikarbetare och att skapa en kreativ kultur i staden.

 

Det lokala musiklivet behöver inte fler festivaler utifrån, det behöver replokaler, spelställen och lokala ordningsstadgar som främjar musik. Skapa en fond där musikarbetare kan söka pengar, planera för såväl ute- som innescener när nya stadsdelar byggs och kanske viktigast av allt - se mellan fingrarna ibland. Och för guds skull: sätt ett mer ambitiöst mål än 2035 (som tycks vara det nya årtalet som gäller). Det är 16 år dit och vem vet hur musikbranschen ser ut då. Går man tillbaka 16 år låg My Space i startgroparna och Spotify var inte ens en blinkning i Daniel Eks öga.

Till top