TV-krönika april 2006

När kommer bra web-tv?
Vi har haft web-tv i tio år, ändå har inte mediet fått något genomslag att tala om. Fortfarande har inte web-tv hittat sin form.
Själva grundidén med web-tv är att sända billiga, smala program till nischade målgrupper. Antalet, låt säga, ÅFF-fans eller samlare av Bamse-tidningar i landet skulle aldrig kunna vara underlag för en egen kanal eller ens ett program inom den traditionella televisionen, men inom web-tv skulle det kunna funka.
Vissa idrottsklubbar har egen web-tv (AIK startade redan 1999) och vissa stora företag (ta en titt på nasa.gov), men mestadels är det de etablerade medierna (tv-kanalerna, kvällstidningarna) som använder web-tv som komplement. Där sänds mest onödigt extra-material, som oanvända intervjuer och bonusklipp. Klart ingen vill se sånt när man ofta måste bli medlem, logga in, vänta på ”buffrarna”, få dålig kvalitet (om man ens kan se på grund av skilda format) och i värsta fall betala för skräpet.
Och kanske ligger web-tvs problem just i att det är svårt att tjäna pengar på det. Det finns inga ekonomiska incitament som driver på.
I brist på ekonomi brukar engagemang vara en stark drivkraft. Men varför göra dyr och tidskrävande tv när det finns bloggar, web-radio och fanzine?
Kanske är web-tv passé redan innan den slagit igenom. Nu är det ju podd-tv som gäller.
SE IKVÄLL: ”The Game”(TV 3, 22.15) med Michael Douglas och Sean Penn
SÄMSTA UPPFÖLJAREN NÅGONSIN: ”Grease 2” (TV 4, igår)
 
Trackback
RSS 2.0