Veckans kulturpersonlighet: Lollo Asplund

kultur / Permalink / 9
Veckans kulturpersonlighet: Lollo Asplund

Den 12 november sätter Lollo Asplund upp sin succéföreställning "Äppelmelodier" på Sagateatern. Igen. För 327:e gången. Har du missat de 326 tidigare och är sugen på ytterligare en runda med "Matchhjälten", "Äppelmelodin" och kanske även "Rock´n´roll till frukost" är det bara att gå dit klockan 15.
Kolla även in: http://www.progg.se/band.asp?ID=564
#1 - - Evil-J:

Här kommer texten så du kan sjunga med...

Om du har ett äpple
vill du dela det med mig
i en äppelmelodi,
eller vill du ha det goda
äpplet för dig själv
å inte få någon melodi
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Om du har ett äpple
vill du dela det med mig
eller tar du hela själv, va?

Du som räknar jättebra,
förklarar du för mig
du som är så jätteklok (eller)
håller du för handen för att
ingen skall få se
hur långt du hunnit i din bok?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Du som räknar jättebra,
förklarar du för mig,
eller håller du för handen?

Får du en ny fotboll
låter du mig vara med -
jag som inte är så bra?
Eller blir det bara dom som
skjuter jättehårt
och som spelar med i lag?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Får du en ny fotboll,
låter du mig vara med
eller får jag stå och titta på, VA?

#2 - - Evil-J:

Hittade en alternativ version av punkbandet Snorting maradonas

Äppelmelodin (Snorting-version) Originalet är skrivet av Lollo Asplund
En gammal klassisk barnlåt som vi gjorde om lite. Spelades rätt flitigt till medlemsbytet.

Om du har ett äpple vill du dela det med mig i en äppelmelodi
Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv och inte få nån melodi

Dela med sig eller snåla
En vanlig fråga får man tåla
Om du har ett äpple vill du dela det med mig eller tar du hela själv

Om du har en fotboll vill du spela den med mig i en jävla fotbollsmatch
Eller vill du ha din fula fotboll för dig själv och spela mot nåt ruttet plank

Dela med sig eller snåla
En jävla fråga får man tåla
Om du har en fotboll vill du spela den med mig eller ska du spela själv

Om du har en hjärna vill du tänka med den själv
Eller överlåter du det åt nån annan
Kanske vill du ha din lilla hjärna för dig själv
Och göra dina egna val

Dela med sig eller snåla
Propaganda får man tåla
Om du har en hjärna vill du tänka med den själv eller ska jag göra det åt dig

#3 - - Pekka Heino:

Hittade en sida där kulturpersonen ifråga uttalade sig själv kring denna ledendariska låt...

http://www.musikivasternorrland.nu/nedladdning_filer/utbud_h2005.pdf

#4 - - Ulberrt:

Här kan du köpa plattan...

http://www.tradera.com/auction/CD/aid_30989325

#5 - - PJ:

http://listan.blogg.se/ finns det en fin bild på Lollo

#6 - - Anonym:

Vi i 3E har varit på studiebesök på Tekniska Verken. Det var intressant. Vi lärde oss mycket tex. hur vattnet renas. Lollo Asplund sjöng roliga sånger för oss, han sjöng bra. Han hade en väst på sig med sånt skräp som folk spolar ner i toaletten. Vi fick lära oss att det man får spola ner i toaletten är bajs, kiss och toalettpapper

#7 - - leif jörgen:

Blue Öster Cult?

http://user.tninet.se/~pgy429p/rogers.html

#8 - - Jimi Hendrix:

Eric Clapton?

http://www.edu.linkoping.se/ljung/lollo.htm

#9 - - Per Douhan:

Tja!

Precis som det ska va så skrevs "Äppelmelodin" ursprungligen på en apparat från Åtvidaberg, nämligen en Facit av Per Douhan 1963. I en trång sommarstuga skrevs detta epos på engelska under titeln "Apple melody". Låten framfördes usprungligen av kultbandet Mack Music från Eskilstuna. Lollo som kände upphovsmannen Per, köpte loss låten och gjorde en dagishit av det hela. Nu är uppföljaren på gång nära 45 år senare. Titeln är "Djuren som ska va i naturen". Det sägs att den ursprunglige kompositören har gett den nya dagishiten till Mora Träsk. Detta kan dock vara ett illvilligt rykte, eftersom Lollo har ett järngrepp om Pers hår.....

Till top