Konsert med The (International) Noise Conspiracy

Konsert / Permalink / 4
The (International) Noise Conspiracy
Värmekyrkan, Norrköping 3/3

En stor missuppfattning är att vänsterns framgångar under 1990-talet skulle bero på Gudrun Schyman. Alla som kan sin samtidshistoria vet att det snarare är Dennis Lyxzén som ska ha äran, han förvandlade kommunism till sexig rock´n´roll.

När Lyxzén och hans band spelar under finalen i Rockkarusellen på fredagen drar han ner på de politiska brandtalen, men kan inte helt hålla sig.

--För första gången på länge finns det en stor risk att det blir en högerregering efter valet. Så gå och rösta bort dom i höst, uppmanar Lyxzén medan bandpolarna står och pumpar trummor och bas i bakgrunden.

Ändå är det inte som politisk agitator han gör sig bäst, utan som rockstjärna. Lyxzéns scenutlevelse är av absolut världsklass. Han vevar mickstativ, hoppar från högtalare, snurrar mikrofonen och poserar snyggare än någon annan. Att hans supertajta band har samma energi gör inte saken sämre.

Då har jag inte ens nämnt musiken som rockar och rullar fram, och träffar som en högerkrok i mellangärdet. ”Black mask”, ”Smash it up” och ”Let´s make history” är en trio utsökta soulpunk-låtar.

Bandet avslutar med ”Capitalism stole my virginity” – som faktiskt är skriven i Söderköping, enligt Lyxzén.

”Fan, är det så här coolt att vara vänster vill jag också vara det”, tänker jag och funderar nästan på att ge Ohly min röst i höstens val. Bättre betyg kan väl knappast The (International)  Noise Conspiracy få.

#1 - - Mart:

jag har väl alltid sagt att det är coolt att vara kommunist!
Hälsningar från Moskva flygplats!

#2 - - Tobi:

Nä, det är rätt UTE att vara kommunist: stalins massdeporteringar, Lars Ohly, vänsterns totala brist på humor och god smak, fler avrättade i kommunismens namn än i fascismens, förbjudande av privat äganderätt, kommunismen=tidernas största miljöbov, den alternativa schlagerfestivalen 1975...listan kan göras lång.

#3 - - Mart:

jag sa inte att det var INNE att vara kommunist. Jag sa att det är COOLT!

#4 - - Tobi:

Det är inte coolt heller. Anledning: se svaret ovan.

Till top