Ny skiva med Atomic Swing

På skiva / Permalink / 0
Ny skiva med Atomic Swing

Betyg: 3

Atomic Swing: The Broken Habanas
National

Indiepopen kom till mig i en vit Daihatsu på vägarna kring Grebo. Jag åkte runt i mammas bil och lyssnade på ett kassettband med ”A Car Crash in the Blue” och ”Bossanova Swap Meet” på vardera sidan. Atomic Swing var gruppen som fick mig att lämna folkpopen och det andra jag hade trott på innan dess. Jag har aldrig ångrat mig.
Och nu när bandet efter nio år gör comeback och släpper sitt fjärde album visar det sig att det fortfarande är musik för nattliga bilturer.
Nya plattan saknar kanske debutens dunderhits, men tremologitarrerna, Niklas Frisks personliga röst som viskar till på rätt ställen och friskheten(!) i bandets ljudbild är intakt. Atomic Swing är fortfarande konnässörpop på hög nivå.
De sköna ”Dream on” och ”Lovin´ out of nothing” som skrevs åt Jerry Williams respektive Titiyo har stulits tillbaka och getts nytt liv. ”Venus addiction” låter som om Sweet Chariots förflyttats till 80-talet och ”Dreamers battlefield” är gladpop i trakten av ”Moon age revolution”.
Atomic Swing kommer besöka stereon i min röda Passat också.
 
Till top