Tv-krönika 23/11

TV / Permalink / 2
Enligt Bill är detta den bästa tv-krönika jag skrivit. Vet inte riktigt om jag håller med...

Mer tid åt de döva 

Landets hörselskadade har tio minuters nyheter specialriktade mot sig varje vardag (Nyhetstecken, SVT 2, 17.20). Lika mycket får de finskspråkiga i Sverige (Uutiset, SVT 2, 17.45), medan samerna fuskigt nog tilldelas en hel kvart (Oddasat, SVT 2, 17.30).

”Nyhetstecken” borde omedelbart få fem minuter längre sändningstid. Inte för att komma upp i samma längd som de samiska nyheterna, men för att man hinner berätta färre nyheter när det är händerna som talar istället för munnen. Det går helt enkelt långsammare att berätta med teckenspråk och berättarrösten får göra paus ( i sitt redan långsamma tempo) för att inte råka dra iväg. Och när det visas filmade inslag, som i gårdagens reportage om miljöföroreningar i Hong Kong, är det helt tyst i rutan. I nyheter för hörande sparar man tid genom att kunna prata samtidigt som det visas bilder.

 

Oddasat öppnar med två stora inslag om att vargar river renar och om renägare i Härjedalen vill sponsras. Nog måste samer fylla sina liv med annat än bara renskötsel, tänker jag när någon verkar läsa mina tankar och berättar om den underbemannade polisstationen i Utsjoki. Där ska två poliser ta hand om 100 brott per år. Det blir ett brott i veckan per polis. Är det verkligen en orimlig arbetsbörda?

 

IKVÄLL SER JAG: ”Love actually” (Femman, 21.30). Den ultimata romantiska komedin.

Till top