På skiva - Frida Hyvönen

På skiva / Permalink / 0
På skiva - Frida Hyvönen

Album 
Betyg: 5 av 10 

Frida Hyvönen
"Frida Hyvönen Gives You: Music from the Dance Performance Pudel"
Licking Fingers/ Playground 


Jag har ett fasligt besvär med den här skivan.

  1. Jag vet inte hur jag ska kategorisera musiken. Är det visa? Är det musikalmusik? Pop? Folkmusik? Cabaré? Klassiskt? Singer/ songwriter? Det rör till sig i hjärnan.
  2. Är det bra? Jag vet inte om jag vill tycka om musiken för att den låter ”svår” och ”viktig”, eller för att den verkligen är bra.
  3. Hur ska jag använda den? Där blir jag svaret skyldig.

Lyckligtvis är jag inte ensam. Inte en enda text jag läst om ume-tjejens andra platta har gjort mig klokare. Hyvönen hyllas ständigt och jämt, men ingen har på allvar lyckats beskriva hennes musik eller klätt hennes påstådda storhet i ord. Inte jag heller.

Jag har å andra sidan inte heller upptäckt hennes påstådda storhet.

Jag har hört 8 låtar på 24 minuter som sägs vara soundtracket till en pudelshow.

Till top