På skiva: Sahara Hotnights

På skiva / Permalink / 3
Maria Andersson - my sweetie!

Sahara Hotnights

"What if leaving is a loving thing"

Stand by your band/ Universal
 

Det står allt tydligare klart att Robertsfors-bandet lämnat de tidiga plattornas punkiga rockattack för ett mer sofistikerat och elegant uttryck. Och gärna för mig, jag föredrar det poppigare och vuxnare materialet som gruppen presenterat på förra plattan "Kiss & tell" och tagit ytterligare ett steg på denna.

Vore ju förresten konstigt om tjejerna lät likadant nu vid 25 som de gjorde när de var 16.

På nya albumet (med årets vackraste titel) radar Sahara Hotnights upp så många starka poplåtar att jag måste gå och badda pannan med vatten för att inte svimma. Maria Andersson låter förförisk vid micken och sjunger sig rakt in i mitt hjärta.

"Neon lights" för tankarna till storstad, 80-tal och- ja, neonskyltar. Singeln "Cheek to cheek" sätter benen i självsvängning och lugna "No for an answer" visar en ny och spännande sida av kvartetten. Vilket man väl också kan säga om "Getting away with murder" med sin 70-talssaxofon(!).

Och då har jag inte ens nämnt den trio strålande låtar som inleder plattan. Dom får ni upptäcka själva.

Sexigt, svängigt, självsäkert och stilfullt. Sahara Hotnights är de tuffaste rocktjejerna vi har i landet. 

Betyg: 4/5
Till top