På skiva: Säkert!

På skiva / Permalink / 0
P? skiva: S?kert!

Betyg: 4


Säkert: Säkert
Razzia/ Bonnier

"My best friend" var en svängig poppärla, och Annika Norlins/ Hello Saferides debutalbum "Introducing Hello Saferide" var som helhet en charmig historia, om än lite anonym och präktig. En trevlig bagatell, helt enkelt.

När Annika Norlin nu sjunger på svenska och kallar sig Säkert! är det nåt helt annat. Plötsligt betyder orden något, de kryper nära och känns. Sångerna lever och andas, har fått märg, blod och nerver och resultatet känns klockrent. Jag går igång som fan.

När Annika uttalar ordet "bräääääcklig" på ur-norrländska i inledande introt "Det här är vad dom säger" inser jag att Säkert! är precis vad jag gått och längtat efter.

Allt för få svenska poptjejer vågar sjunga på modersmålet och ännu färre klarar att kombinera hög kvalitet med kommersiell potential som Säkert! gör. Annika Norlin kan mycket väl bli en kvinnlig Håkan Hellström.

Här finns fartfyllda partybitar som radiohiten "Vi kommer att dö samtidigt" och röjiga "Sanningsdan", den spröda och vackra pianoballaden "Ditt kvarter" och en deppig uppväxtskildring i "Och jag grät mig till sömns efter alla dar". Och just melankolin i texter och tonfall är nog det som griper mig mest.

Texterna är jordnära och konkreta och när Norlin sjunger om att köpa ett sexpack 3,5:or på Statoil-macken eller att hon såg Kjell Höglund känns det på riktigt. Det här är sånger från landsorten, verklighetsskildringar från småstaden. Nedslag i den verkliga världen där hundar dör och där flickor luktar och blir fulla på kräftskivor.

Till top