Två skivor

På skiva / Permalink / 0

Album

3/10

The National Anthems: Paradoxical
Enklav
 

Denna kvartett bildades i Karlstad år 2000 och släppte debutalbumet "Before the storm" 2003. Efter det har man turnérat runt en del i Europa.

Nu är uppföljaren "Paradoxical" här och eftersom jag missade debuten läser jag i pressreleasen om bandet. Där nämns grupper som Deep Purple och Pink Floyd som inspirationskällor. Hrm..jag skulle nog hellre säga band som Razorlight och kanske U2 eftersom bandet spelar gitarr-arena-pop. Det låter radiovänligt men saknar hits som stannar kvar. Oklanderligt framförd och producerat, men trots det (eller snarare just på grund av det) rätt trist.

Jag lyssnar och lyssnar och försöker uppbringa nåt intresse för The National Anthems. Men det går inte, det saknas själ och egenart. Det är knappast några nationalsånger jag hör.


Album

6/10
Blackstrap: Steal my horse and run
Sally Forth Records

Detta är Blackstrap:
Stockholmsband
Fem personer

Jonatan Westh och Maria Lindén växlar vid micken

Debuterade med ?Ghost Children 2003

Följer upp med denna platta i år

 
Så låter Blackstrap:

Mörkt och hotfullt

Skräniga gitarrer

Psykedelisk oväsen-pop

För tankarna till band som Suicide, Velvet Underground och kanske svenska Silverbulitt

 
Så tycker jag:

Överraskande bra

Lyckas med en del som La Fleur Fatale bara drömmer om

Borde avlägsna sig mer från förebilderna och renodla sin egen stil

Till top