På skiva: Cherry Ghost

På skiva / Permalink / 0

Album

Betyg: 8/10

 

Cherry Ghost: Thirst for romance

Heavenly Recordings

 

Vad är det som gör att man faller för viss musik, medans annan som på ytan uppvisar snudd på identiska kännetecken inte berör det minsta?

Jag visste på förhand ingenting om Cherry Ghost och höll på att rutinmässigt kludda ner nån standard-halvsågning och sedan förpassa plattan till de sälla jaktmarkerna. Första intrycket var nämligen att Simon Aldred (mannen bakom Cherry Ghost) var ytterligare en i raden av killar med gitarr. Snart upptäcktes dock att Aldred var betydligt mer än så. Inte bara för att han även bygger sina låtar på piano utan för att på alla sätt har så mycket högre ambitioner än att bara vara "kille med gitarr".

Cherry Ghost har jämförts med Coldplay, Johnny Cash, Tindersticks och Bono. Det har kallats indie, country och modern americana. Var för sig är referenserna inte särskilt träffande men sammantaget målar de upp en bild av musik som både är storslaget crooneraktig, akustiskt mjuk, raspigt bluesig och behagligt smekande på en och samma gång. Jag gillar det som fan.

Faktum är att jag inte minns när jag senast lät en skiva gå på repeat så mycket som jag gjort med "Thirst for romance".

Till top