Tv-krönika (6/9)

TV / Permalink / 0

Äntligen TV 8

 

Lagom till tioårsjubileet får jag in TV 8 i min burk. Det var den 15 oktober 1997 som kanalen drog igång. Tanken var att ha en seriös profil med inriktning mot ekonomi, politik, samhällsprogram, dokumentärer och vetenskap.

Efter vissa innehålls-, distributions- och ägarmässiga turer har kanalen på senare år hittat rätt både vad gäller innehållet och vägen in i min tv-apparat.

I förra veckan meddelade nämligen Com Hem att TV 8 tar över Discovery Mix plats i kanalutbudet. I samma veva byttes även Eurosport ut mot TV4 Sport, vilket även det känns som ett rejält uppköp.

Tyvärr har både "Middag med Bildt" och "O som i Ortmark" slutat sändas, men å andra sidan har kanalen köpt över Lars Adaktusson som får ett eget inrikesmagasin. Det känns skönt att det finns plats för en lite "tyngre" kanal i den kommersiella svenska tv-sfären. Inte minst kändes greppet att sända nyheter från både Fox News (högerkonservativ amerikansk kanal) och al-Jazira (arabisk kanal) under Irak-kriget både fräscht och vågat.

För egen del gläds jag dock mest åt att jag äntligen kan se "Studio Virtanen" igen. Motalasonen bjuder på landets bästa talksshow med intressanta gäster, igår Jan Guillou och Jens Lekman. Missade du programmet så går det i repris ett flertal gånger idag.

JA: Filippa Bark får en egen tv-serie på SVT

NEJ: "Vilse i pannkakan" släpps på dvd.

Till top