Två skivor

På skiva / Permalink / 0
EP
Betyg: 6/10

Jesmond Chester: Songs from the unarmed soldier
Nightdive
 
Jag tror att Jesmond Chester, eller Peter Norström som han egentligen heter, är rätt tråkig att se live. På skiva funkar hans musik dock riktigt bra. Göteborgaren kallar sig singer/ songwriter och spelar gitarr- och pianolåtar som inte är särskilt säregna på nåt sätt, men hantverket är så gott och hela upplevelsen så trivsam att jag ändå diggar det jag hör.
Det låter varmt, mjukt och inbjudande om musiken. Ibland är Mr Chester snubblande nära att bara reduceras till bakgrundsbrus, men han lyckas att hålla sig på rätt sida.
----------------------------------------------------------------------------------------

Singel

Betyg: 4/ 10

 

Jahangir holding the orb: I saw her once

 

Jag laser det medskickade brevet: "första singeln", "svensk-franskt band", "baserat i Göteborg", "producerat av Henryk Lipp.

Mmm...låter ju riktigt lovande.

Jag läser om texter som handlar om polarexpeditioner vid förra sekelskiftet och att bandet inspirerats av bland annat Divine Comedy.

Oj, riktigt intressant.

Sen börjar jag lyssna och hör sura ekon från 80-talet. Möjligtvis försöker man att låta som Morrissey, men jag tycker det låter mer som Fredrik von Gerbers soloalbum.

Till top