Tv-krönika (ÖC, 20/12)

TV / Permalink / 1

Så var julen förstörd...

 

Sällan känns väl julen mer julig än vad den gör i tv-rutan. Kanalerna har speciella julvinjetter, hallåorna tänder adventsljus och tv-reklamen svämmar över av glögg, tomtar och julklappstips. Det har jag inget emot, tvärtom älskar jag varje minut.

Jag burrar in mig i en varm pläd med en Alladin-ask och njuter framför "Julkalendern", "Karl-Bertil Jonssons Julafton", "Jullovsmorgon", "Astrid Lindgrens jul" och "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul".

Häromdagen höll jag dock på att sätta glöggen i strupen när jag hörde att Lasse Kronér skulle bli SVT: s julvärd i år. Jag vet att julen ska vara en tid av försoning men där går definitivt gränsen. Mår man inte illa efter all julmat gör man det garanterat när man slår på tv-apparaten och får se den göteborgska jättebebisens otäcka flin. Det vilar något ytterst obehagligt över Lasse Kronér. Jag kan faktiskt inte tänka mig någon person som mer effektivt skulle kunna döda all mysig julstämning. Denna julafton kommer min tv-apparat inte bara att vara avstängd utan dessutom inlåst i garderoben - med dubbla hänglås.

 

VILL SE SOM JULVÄRD 2009: Magnus Uggla

Till top