Tv-kronika (16/1)

TV / Permalink / 0

Länge leve rockvideon

 

Bänkade mig framför MTV igår och fick se nya videos med Justin och Brittan.

När jag växte upp var MTV (som startade 1981 i USA och 1987 i Europa) fortfarande hett och coolt. Och då var det fortfarande en musikkanal där rockvideos stod för största delen av innehållet. Jag och mina kompisar kunde sitta i soffan i timmar och titta på de nya videorna med Metallica, Guns´n´Roses och Aerosmith.

Med tiden ändrade kanalen inriktning mot att bli en ren ungdomskanal och musiken fick allt mindre plats. På 2000-talet har det faktiskt varit svårt att se en musikvideo på kanalen - som trots allt är en förkortning av Music Television.

Vet inte om det är jag, men nu känns det som att rockvideon faktiskt är på väg tillbaka en smula. Och gärna för mig, jag älskar rockvideos. Efter potatisgratäng, Johan Kinde och folköl placerar sig rockvideos som fyra på min bäst-i-livet-lista.

Men det är inte på MTV som rockvideons comeback märks mest, utan på nätet. Tacka YouTube och en mängd andra sajter för det.

Och SVT bidrar också med program som "Grand Prix" och "Videokväll hos Luuk", samt Internet-satsningen "PSL" där "Per Sinding-Larsen" har musikalisk lekstuga. Klicka dig fram via svt.se och kolla in.

 

Bäst: Amy Diamond som joker i Melodifestivalen

Sämst: Att inte Jimmy Ullers Bluesband blev joker

Till top