Två skivor

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10

 

Fireflies: Goodnight Stars, Goodnight Moon

Lavender & Music is my girlfriend

 

Releasebladet nämner referenser som Belle & Sebastian och Trembling Blue Stars. Jag lägger till två svenska: Sambassadeur och Club 8.

Det handlar alltså om försiktig mespop med smekande sång, bedårande blyghet, mjuka gitarrer och pikanta vibrafontoner - musik som olyckliga tonårstjejer gråter till på sängöverkastet.

Jag kan till fullo förstå hela den grejen, jag har också legat där på överkastet och gör det fortfarande ibland. Ett problem med denna typ av musik är dock att den är så mycket mer humörkänslig än andra genrer.

Man måste känna sig deprimerad, ensam, olycklig eller åtminstone lite melankolisk för att uppskatta den. Då kan de spröda sångerna å andra sidan ge en väldig tröst. Men befinner man sig inte i något av de sinneslägena kan musiken bara kännas tunn och fjantig.

Lisle Mitnik är killen som växte upp i New England, flyttade till Kalifornien, köpte en porta, började göra låtar och kallade grejen för Fireflies. Nu bor han i Chicago och pluggar. Där är det kallt, säger han. Kanske är det därför han har snöat(!) in på vinter och kyla i sina texter.

-----------------------------------------------------------------------------
Album

Betyg: 5/10

 

Devotchka: A mad & faithful telling

Anti/ Bonnieramigo

 

Ett bakvänt K i namnet, en låt med namnet "Comrade Z" och ett omslag som påminner om en sovjetisk propaganda-affisch. Det känns nästan som att man vet på förväg hur Denverkvartetten Devotchka kommer att låta.

Och visst får jag rätt. Det är fyllekabaré med ökande umpabumpa-takt, gnyende stråkar, konstiga takter från Balkan, burlesk-känsla, folktoner, zigenarrock, mexikanska trumpeter och så vidare.

Jag blir inte förvånad när jag läser att bandet dessutom delar skivbolag med Tom Waits och Nick Cave.

Det här är deras sjätte album och för 10, 15 år sedan hade jag inte bara kunnat uppskatta det utan till och med förmodligen tycka att det lät skitcoolt, men idag...nej, ge mig raka poplåtar istället.

Till top