Krogkrönika (Nolltretton, november)

Fest & sånt / Permalink / 1

Den förrädiska after worken


Man lockas av de billiga priserna och tror att man ska spara pengar. Istället blir man sittandes hela kvällen och råkar bränna halva lönen. Att gå på after work är förrädiskt.


Numera har vart och vartannat ställe någon form av after work-erbjudande.

"After work-priser i baren måndag - lördag 15-19. Stor stark/ glas vin 39:-" läser jag i en tidningsannons.

"After work med bra priser på mat och drickbart! Tisdag-Torsdag 17.00-19.00, Fredag 16.00-19.00." har en annan krog skrivit på sin hemsida.

Det är ungefär så det brukar se ut. After work innebär att restaurangerna sänker priserna på förkvällen (ca 16-19). Som namnet antyder är tanken att man ska stanna till och ta en öl innan man går hem från jobbet. Ibland ingår någon form av mat och stundtals även någon form av musikunderhållning.


Själv har jag varit en after work-fantast i flera år. Framförallt på fredagarna, då några kalla öl på seneftermiddagen är en perfekt inledning på helgen. Senast i fredags var jag på ett av stans etablissemang som erbjuder prisnedsatt öl och en plockbuffé för några tior. Eftersom jag skulle iväg på annat lyckades jag slita mig från gemenskapen och de sköna fåtöljerna redan efter två öl. Andra i mitt sällskap var inte lika lyckosamma, de blev kvar nästan till midnatt.


Och just där har ni faran med after work. För det är sällan som man bara tar de där två ölen som man tänkte sig från början. När man väl slagit sig ner i soffan med en god pilsner, en matbit och trevligt sällskap är det väldigt lätt hänt att man tar ännu en öl istället för att gå hem och diska, städa eller ladda tvättmaskinen. Jag har tappat räkningen på gångerna då jag gått på after work vid femtiden och det har slutat med en helkväll på krogen.

Och när man efteråt räknar pengarna man inte har kvar i plånboken märker man att de där ölen som var så billiga en och en plötsligt kostat ganska mycket när man lägger ihop summorna.


När detta skrivs sitter jag och väntar på att det ska bli fredag. Då ska ett nytt ställe i stan dra igång sin fredags-afterwork. Det kommer att bli billig öl, gratis buffé och till och med ett jazzband som lirar. Jag kommer att hänga på låset vid fyra och jag vet exakt hur kvällen kommer att sluta. Dom kommer att få släpa ut mig vid stängningsdags medans jag krampaktigt försöker greppa tag om dörrkarmen skrikandes: "Bara lite till, jag lovar att gå om fem minuter".

#1 - - PR:

Frågan man bör ställa sig är: -Vad skulle du göra om du inte gick på AW?

Tvätta el städa? Knappast.......

Till top