På skiva: Skilla

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10

 

Skilla: Skilla

Or Die Records

 

Det är populärt bland oss skribenter att placera in band i olika fack, inte minst för att ge läsarna en vägledning om hur bandet låter som vi skriver om.

Med Malmöbandet Skilla blir det knepigt. De fem tjejerna har efter två EP: s nu släppt sin första fullängdare och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva musiken.

Ena stunden befinner de sig i ett alternativt baktakts-land, andra stunder nosar man på brötig balkanmusik. Och hela tiden känns det som att det ändå ligger nån slags pop i botten. Oftast svänger det riktigt skönt om deras folkbetonade rockmusik med fioler och Nina Christensens kraftfulla sång, men lika svårt som jag har att kategorisera dem lika svårt har jag för att bestämma mig för vad jag tycker. Är det passion eller effektsökeri? Bandet lär vara bra live och kanske måste de ses på en scen för att till fullo förstås.

Indie-ompa bompa, finns det nåt som heter så? Om inte förr, så kanske nu.

Till top