Tv-krönika (26/9-08)

TV / Permalink / 1

Flera manusstrejker, tack

 

Efter manusförfattarnas omtalade strejk i USA är det rätt glest med nya amerikanska serier under hösten. Och ibland önskar man att även de svenska tv-manusförfattarna skulle strejka lite så man har en chans att hinna ifatt.

Det pumpas ut nya serier hela tiden i tv-kanalerna och man hinner inte ens följa hälften. När detta skrivs pågår "Höök" i bakgrunden på SVT1. Det är en svensk kriminalserie med Cecilia Ljung i huvudrollen som jag gärna skulle följa om jag bara hade tid. Samma sak med måndagens "Livet i Fagervik", inte minst med tanke på att min kompis Martina medverkar som statist.

Men det blir väl som med "Gynekologen från Askim", "Kungamordet" och "Om ett hjärta" - tre andra svenska serier under det senaste året som jag velat men inte hunnit se. SVT, som är helt dominerande när det gäller svensk tv-dramatik, sitter ju på ett enormt arkiv, tänk vad pengar de skulle kunna spara om de gjorde uppehåll i sin nyproduktion och bara körde gamla serier i några år.

 

SERIER JAG VILL SE IGEN: "Goltuppen", "Den vite riddaren", "Anna Holt - Polis"

 

SERIER JAG GÄRNA SLIPPER: "Goda Grannar", "Lukas 8:18"

Till top