Zander på bänken

kultur / Permalink / 3
I lekparken utanför mitt gamla hus i Grebo, fanns det en träbänk där någon hade skrivit med spritpenna: "Fittan fes och sju man försvann i dimman".
Jag är nästan säker på att det var Johan Zander som hade skrivit det och raden stod kvar i flera år. Än i dag är jag hänförd av poesin, rytmen och verkshöjden i den korta men kärnfulla textraden. Besitter verkligen Zander sån konstnärlig talang eller har han snott det nånstans ifrån? Och i så fall vart? Nån som vet?
#1 - - Markus Stöld:

Var mans bäste vän Google ger svaret att han inte är ensam om uttrycket:



Peter - KBDRecords wrote:



Fittan fes och sju man försvann i dimman.



Posted on 05-Nov-06 at 2:19 pm | Permalink



#2 - - Markus Stöld:

Verkar vara en textrad från:



PROTES BENGT- In Bengt we trust 32-Song EP 7" (Röj Records, Sweden, 1985)

#3 - - Tobi:

Jag har försökt att kolla upp det, men inte blivit klokare. Jag tror snarare att Peter och Protes-Bengt snott raden från Zander.

Till top