Tv-krönika (ÖC, 19/2)

TV 7 blir tjejkanal

 

Så har landet fått en ny "tjejkanal" efter misslyckandet med gamla TV 6. På Alla Hjärtans Dag (såklart) återuppstod Aftonbladets TV 7, fast nu utan tidningsnamnet i titeln. Målgruppen är främst kvinnor mellan 25 och 39 och man ska visa romantiska komedier, såpoperor och allmänt myspys. Logotypen är givetvis rosa.

Förutom att målgruppen verkar extremt smal så undrar man ju lite över innehållet. Tittar inte kvinnor mellan 25 och 39 på nyheter, samhällsprogram, familjeunderhållning, sport eller actionfilmer? Och förresten har väl redan dessa tjejer en ultimat kvinnokanal. Som småbarnsmamma är väl SVT B favoriten. Placera ungen framför Byggare Bob och Bolibompa och det blir lugn och ro ett tag.

 

BRA POP-TV: Skönt med riktig musik som kontrast till Melodifestivalen. "Popcirkus" var strålande igår igen.

 

BRA MORGON-TV: Alpina VM, Skidskytte-VM och idag börjar Längdskid-VM. Det har varit en fröjd att äta frukost den senaste veckan.

 

ÖVERSKATTAD: A Lennart Juhlin som kommenterade GE-Galan igår. Siffernisse utan reell kunskap om sporten.

Trackback
RSS 2.0