Extremresan fortsatter...

Tobi talar / Permalink / 4

Vi har varit i Bangkok nagra dar och nu fortsatter Extremresan till Laos. Vi ska kaka lite sen blir det natttaget. Traffade forresten Leffan Bornhed haromkvallen, vi bodde pa samma hotell men han stannade bara en natt innan han drog vidare. Sa har ser forresten var pool pa taket ut.


Och det ar verkligen en extremresa sa har langt. Pelle har blivit bestulen pa planbok och visakort, Kenta ska gora en tatuering, Anna dansade gogo pa Soi Cowboy, Kocken tvingar i oss sprit till sju pa morgonen och jag pressar i solen utan minsta solskydd.
#1 - - Bullseye:

Blitt nått knulle än då?

#2 - - Anonym:

Något att tänka på.



"Hur känns det egentligen att promenera i jeans, skjorta samt herrskor när det är 35+ och luftfuktigheten är 80%? Jo, man går inga längre sträckor om man inte är tvungen.

Jag tänkte på hur vissa går klädda i huvudstaden. Turister från Europa samt västvärlden går i shorts, linne osv. En del som är i affärer i Bangkok, är korrekt klädda i skjorta och slips.

De faranger som arbetar med IT, Lärare osv. Klär sig korrekt när de arbetar.

Bangkok är ju direkt inte en beachresort med paraplydrinkar och mysiga solnedgångar med havet och horisonten som skådeplats. Något som jag har uppmärksammat är att vissa kvinnor från tex. Europa är klädda på ett visst sätt. Ja, beroende på om det är ett västerländskt par eller barnfamilj. På MBK så ser man allehanda stilar. Något som är ofrånkomligt. Ja, jag har hört det från Faranger samt från Thailändare också för den delen. Är att många svenska kvinnor inte är bra klädda? Jaså varför inte då? Ja, senast jag såg 2 unga tjejer på Sukhumvit soi 11 gåendes i solkiga beachkläder. Samt en sarong samt att den ena tjejen hade trasiga sandaler. Då reagerade t.om med min flickvän. Why are they dressed like that? Because they are SWEDISH



Man kan sitta på Emporium och sippa på en kopp kaffe. Man har Chanel, Louis Vuitton osv. Runt omkring sig. Ja, in kommer Helge och Malin. Hasandes i flipflop. Linne, beachklädda. Helge har finnar på axlar samt rygg. Changlinnet döljer dessvärre inte detta. Malin har en nyinköpt sarong från phuket samt en medhavd Fjällräven ryggsäck. Ja, mig kvittar det. De får gå klädda hur de vill.

Men det har ju inte någon direkt känsla...?! Och varför i hela fridens namn måste jag se på Helges finnar och skitiga linne. Jag vill ju bara njuta av min kaffe

Runt omkring Malin och Helge går diskreta Thailändare hårt arbetande, korrekta. Ja, även en del turister. Jag ser en fransman som pratar med sin fru. Jag ser ett par araber, mannen går och drar på en barnvagn. Ja, de har inga slitna kläder och ser ut att vara korrekta i miljön?!? de har RENA kläder. (vete fan hur det luktar).

Är det för att man har semester som man slappar till och går omkring i solkiga kläder, skäggig, svettig samt frågar om Chanel väskan för 225000 BATH är äkta??? Jo, det är Äkta vara försäkrar försäljaren. - Meeeen, guuud va dyrt. Hörrö ska vi inte draaaa här är ju dyrare än på Åhléns! (Ja, men för fan måste jag höra deras svenska också. Kan de inte bara dra hem till Sverige).

Varför kan de inte åka till MBK eller Jatujak tänker jag för mig själv ...! Ja, eller ta ett flyg till Phuket där hör de hemma- Eller Mallorca? Kanske Kreta? De har ju också fina stränder?



Bland det värsta jag sett. Såg jag på MBK för ett par år sen . En svensk kille i 25års åldern. Linne, gråa surfshorts. Ja, de hade varit gråa. Nu var de mer svarta. I baken var det svarta märken. SKIT? Det såg ut som de tvättades för 100 år sedan. Jag kan tänka mig att det var hans badshorts som hade varit med om FULL MOON party eller bergsklättring i Chiang Rai?!?

Det är känlsa! Eller? Man ger blanka fan i hur man går klädd på sin semester. Man ska bara slappa och gå på bankärenden inne på en Thaibank med skitigt Changlinne. Trasiga shorts, barfota samt medhavd beer chang. Eller? Är det semester? Eller är det en idiot till turist?



Det är inte hur det är klädda som stör mig. Det finns ett uttryck som säger LIKA BARN LEKA BÄST. Ja, HEL och REN är också ett bra uttryck. Tror inte Helge och Malin har hört eller läst de uttrycken förut. Jag hoppas innerligen de läser detta inlägg så det lär sig att tvätta sina kläder i forsättningen. Samt att 100% av Thailands yta inte är en sandstrand. Visa respekt inför folket. Visa respekt för de som sliter hårt för 5000 - 7000bath i månaden, med att jobba 10 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Visa respekt för de som bor i Bang Na som måste gå upp 04:30 och bege sig kommunalt till sitt arbete i norra Bangkok. De som inte har råd att betala 45 bath för BTS. Som måste välja bussen.

De är det fattiga folket. Det är rena! det är korrekta! De jobbar på Robinson och ler mot Helge och Malin när de går omkring och svettas i sina linnen och visar finnarna på ryggen! (Ja, Malin är 185 cm och ser ut som en rysk kulstöterska). Bara för att ni ska förstå.

Var finns kvinnligheten? Var finns de korrekta kläderna? Är Malins linne rent? Fattar ni? Fjällräven Kånken....



Men det är nog mer att det inte kan anpassa sig till sin omgivning? Frågan är retorisk.

Som att gå på en bröllop hemma i Sverige med trasiga skor samt hål i jeansen. Medans resten av bröloppsgästerna har följt inbjudningskortens hänvisningar om att kavaj bör vara tillbörligt. ja, jag glömde skriva Skitiga jävla jeans med hål i.

Är jag en stilikon? Eller är det jobbigt att se trasiga skor samt hål i t-shirten och medhavd vattenflaska. Ja, ska jag säga otvättad och illaluktande också. På tex. Oriental Hotel? Eller på Siam Paragon? Ja, vem orkar bry sig? Tydligen jag..."

#3 - - Manut:

Skål!!

#4 - - Baröverkropp:

Läget bra ser jag!



Nice hotell - en riktig pärla i BKK som du besöker igen, jag ser. Bjuder in till många drinkar på morgonkvisten.



Pelle har alltså blivit "bestulen" på plånboken... det var inte hans dåliga ölsinne som stal den då?



Ha det bäst!



Tobi - Trevligt sällskap du har fått för en gång skull :-). Bättre än baröverkropp.



Pelle - om du läser så får du gärna dra ett mail om du kan halta dig fram till ett @-kafé :-)



Till top