På skiva: Black Eyed Peas (Nolltretton, juni)

På skiva / Permalink / 0

Black Eyed Peas

"THE E.N.D (The Energy Never Dies)

Interscope

 

Det har faktiskt gått fyra år sedan Fergie, Will.i.am och de andra i Black Eyed Peas släppte sitt senaste album "Monkey Business". Och jag kan förstå att det tar tid att följa upp en sådan succé, skivan gav oss hits som "My humps", "Don´t phunk with my heart", "Pump it" och ett gäng till.

När jag hör nya plattan verkar det lyckligtvis som att de gamla takterna fortfarande sitter i, för även "The E.N.D" har potential att få höfter att skaka världen över.

Inledande spåret "Boom Boom Pow", som även är förstasingel, ger mig ingenting, men här finns många andra låtar som förmodligen kommer att höras på dansgolven framöver. Jag gillar exempelvis "Rock That Body" som kommer som andra spår på skivan. Den sprakar och är skönt knäpp. Knäpp och lekfull produktion är för övrigt något som går igen genom hela bandets femte platta.

Los Angeles-bandet har sin bas i hip hopen men jag skulle definitivt inte kategorisera dem som hip hopare. Musiken är numera lika mycket pop, rock, r´n´b och kontrollerat vansinne. Fergie känns nedtonad medan elektroniken och 80-talskänslan känns rejält uppskruvade. Många gamla fans kommer säkert att knorra, men å andra sidan tror jag att Black Eyed Peas kan fortsätta med att fånga nya.

 

3/5

Till top