På skiva: Noisettes (Zero, juni)

På skiva / Permalink / 0

Noisettes

"Wild young hearts"

Mercury/ Universal

 

Har man namnet "oljud" i bandnamnet, har turnerat med Babyshambles och är en powertrio med bara trummor, bas och gitarr i sättningen så får åtminstone jag uppfattningen att det handlar om skitig och energifylld skrammelrock. Och när jag läser på om det engelska bandet Noisettes visar det sig att den två år gamla debutplattan "What's the time Mr. Wolf?" mycket riktigt innehöll just den typen av garagerock.

I mina öron låter det föga upphetsande så jag är glad att uppföljaren "Wild young hearts" inte alls låter likadant. Här har man istället plockat fram influenser från soul, pop och karibiskt och fått till en svängig mix som jag attraheras något oerhört av. Det finns en retrokänsla i både ljudbild och melodier som andas 60-tal, men framförandet är så snyggt att slutresultatet ändå blir fräscht och coolt. Inte minst sjunger sångerskan Shingai Shoniwa fantastiskt bra. Och det rockas faktiskt på en hel del fortfarande.

Just det, Noisettes har väldigt starka låtar också. I stort sett varje spår känns som en hit.

 

4/5

Till top