På skiva: Alexander Rybak (Nolltretton, juni)

På skiva / Permalink / 1

Alexander Rybak

"Fairytales"

Lionheart/Universal

 

Alexander Rybak är just nu hela Europas kelgris efter vinsten i Eurovision Song Contest med debutskivans titelspår "Fairytale". Och jag kan förstå vinsten. Det är en catchy låt som sätter sig och går hem i alla läger, även om Rybak knappast är något jag skulle lyssna på i andra sammanhang.

Och den som gillade "Fairytale" lär inte bli besviken på resten av albumet. Hela skivan går i samma stil med folktoner och fiol mixat med popmelodier och Rybaks pojkröst. Det är förresten Rybak själv som har gjort de flesta låtarna.

Det här är musik som både lillasyrran, morsan och farmor kan tycka om, och just där ligger min stora invändning. Alexander Rybak är för präktig och därmed för tråkig. Rent objektivt kan jag hitta många fina detaljer hos Rybak och hans musik, men subjektivt känner jag inget alls. Och det är ju det musik handlar om - vad man känner inombords när man lyssnar.

 

3/5

Till top