På skiva: Mixtapes & Cellmates (Zero, oktober)

På skiva / Permalink / 0

Album

7/10

 

Mixtapes & Cellmates: Rox

Nomethod Records

 

Vad skönt med lite äkta, gammaldags indiepop. Det känns som att det var ett tag sen jag hörde den här typen av skramlig 90-talsindie med drag av såväl tidiga Popsicle och Starmarket. Eller så typisk 90-tal kanske inte musiken är, på 00-talet har band som The Radio Dept, Franke och Last Days of April rört sig i samma trakter och dessförinnan fanns band som My bloody valentine och The Jesus and Mary chain. Hur som helst gillar jag de snygga popmelodierna, gitarrmanglandet och den skitiga känslan.

Debutfullängdaren kom 2007 och sedan dess tycker jag nog att de har tagit ytterligare några steg framåt. Vid några tillfällen blir det väl mycket arenarock av det hela och jag kan inte heller bestämma mig om de kvinnliga sånginsatserna är ett lyft eller inte riktigt passar in. Men det är petitesser, Mixtapes & Cellmates har gjort en riktigt stark skiva.

Till top