Två skivor (Nolltretton, januari)

På skiva / Permalink / 0

Edda Magnason

”Edda Magnason”

Caprice

 

Är man kulturpolitiskt korrekt ska man förmodligen tycka att Edda Magnasons debutskiva är kanonbra. Hon blandar jazz, visa, klassiskt och folktoner och framför tekniskt avancerade arrangemang, mestadels enkelt hållet med piano, bas och några enstaka stråkar.

Själv tycker jag att det är vedervärdigt. Edda samlar nästan allt som jag tycker kan vara dåligt med musik. Hon sjunger gällt och manierat, stundtals låter det Miss Li och ibland snudd på jojkar hon. Texterna är pretentiösa och högtravande. Och var är melodierna, rytmen och svänget? Någon kanske tycker musiken är stämningsfull, jag tycker den är irriterande och påfrestande. Edda verkar tro att musik ska vara svårt, stillastående och ses som ett konstverk, och då har man enligt mig inte fattat ett dugg.

Jag vet inte vad jag ska ha det eviga pianoklinkandet till, kanske är Guantanamo intresserade för att tortera sina fångar med den? Efter två låtar kan jag garantera att de erkänner vad som helst.

1/5
-------------------------------------------------------------

Royal Republic

”We are the royal”

Bonnier Amigo

 

Ett så rojalistiskt år som 2010 med prinsessbröllop och allt är det klart att banden ska heta saker som Royal Republic. Gruppen bildades i Malmö 2007 och detta är kvartettens debutskiva och en riktigt trevlig sådan. Redan från spår ett är det högt tempo, energi, fart och fläkt. Det fortsätter sedan albumets tretton låtar genom. I grunden handlar det om klassisk slyngelrock som skramlar och beter sig, men jag hör även influenser av mer dansanta popakter som Franz Ferdinand och ibland rena hårdrockstendenser.

Singeln ”All because of you” har varit där ute och snurrat i etern och det är tämligen troligt att den kommer att följas av flera radiohits. Samtidigt är jag lite splittrad kring Royal Republic. Jag hör spår av allt från The Hives till Mustasch och The Rapture, men jag har svårare att hitta det genuina Royal Republic. Även om jag gillar vad jag hör är det svårt att skaka av sig känslan av att man redan hört det och om Royal Republic egentligen fyller något tomrum.

 

3/5

Till top