Tva skivor

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10

 

Bad hands: Take the money and run

NONS

 

Per Nordmark känner vi igen från Breach, Hets och kanske framförallt Fireside. Nu kallar han sig Bad Hands, har både skrivit, spelat och producerad hela rasket själv och därefter samlat ett helt posse av diverse svenska popstjärnor, faktiskt en till varje låt på denna debutskiva under det nya namnet. I listan hittar vi namn som Henric de la Cour, Britta Persson och Howlin´ Pelle.

Musiken får nog kallas lätt elektronisk rock även om den varierar en del beroende på vem som gästar låten. Jag tycker även att standarden går lite upp och ner från låt till låt. Jag gillar exempelvis den rockiga Nicke Andersson/Pelle Almgren-låten ”Kick you out” och inledande ”Black and white” där Linnea Jönsson från Those Dancing Days sjunger bättre än nånsin. Annat känns inte lika intressant.

 

(släpps 10/2)

 

Album

4/10

 

Josefina Sanner: Love Case Scenario

Finaville/Border

 

Hon sjunger mjukt och lent, spelar musik som passar bra till mörka vinterkvällar inomhus med varm choklad och musiken är snyggt producerad. Så jag skulle gärna vilja skriva en snäll recension. Men vad tusan ska jag skriva om? Musiken är trevlig men varken särskilt originell eller spännande. Det finns inget som griper tag i mig och får mig att känna att värmländska Josefina Sanner är ett måste i mitt liv. Jag kan lyssna på hennes softa gitarrsånger och trivas under tiden, men en timme senare är hon glömd. Mitt liv har inte blivit rikare bara för att jag lyssnat på denna tjej.

Debutalbumet kom 2006 och tydligen har hon haft vissa framgångar både som artist och låtskrivare utomlands. Men Sverige har förmodligen världens högsta standard på sina artister och i den inhemska konkurrensen räcker Josefina Sanner inte till.

 

 

Till top