Mr Shields slutgiltiga schlagertips 2010

TV / Permalink / 7

"Det här måste vara det svåraste året jag någonsin tippat Melodifestivalen. Jag är mer eller mindre förvirrad här bland alla papper och anteckningar jag jobbat med runt tävlingen. Har senaste timmarna haft fyra olika vinnare i mitt huvud. Har stött på fenomenet att flera av låtarna blir svagare och svagare ju mer jag lyssnar på dem. Tydligaste exemplet är Darins låt som bara är fullkomligt vedervärdig efter ett stort antal lyssningar. Även Salems låt har visat sig inte hålla 100+ lyssningar vilket gjort mig extremt osäker i tipset. Men å andra sidan kanske det bara är jag i hela världen som överanalyserar låtarna på detta vis.

Det är bara att krypa till korset och erkänna att det i år blir en enda stor chansning. Jag brukar ju sätta en tusenlapp vilket genererat ganska bra med pengar senaste åren, men den här listan kommer jag inte slänga in många kronor på.

Själv hoppas jag fortfarande på Timoteij eftersom de är de enda som har en låt som verkligen fungerar i öststaterna (som jag tror utländska juryn kommer att påvisa). Att det är fyra söta blonda småtjejer vinner också röster i utlandet. Dessutom är det den enda låten som efter sjukt många lyssningar fortfarande får mig glad. Jag drar en chansning och tror att även svenska juryn inser att detta vore bra för Sverige och sätter dem så högt upp som fyra (dock inte troligt). Har vänt och vridit på alla listorna för att försöka få dem som vinnare, men det går inte riktigt att få till. Men jag tror det kan bli en rysare i morgon mellan Salem, Bergendahl och Timoteij(hänger på svenska juryn dock).

För övrigt tror jag att flickidolerna Saade och Darin tar ut varandra något på rösterna. Hade inte Darin varit med i finalen tror jag Saade hade varit med och slagits om totalsegern. Förmodligen är jag den i Sverige som tippar Darin längst ner - sjua - men låten får mig att vilja vomera."

Mitt tips för Melodifestivalen anno 2010

Svenska juryröster (fem grupper)
1. Salem Al Fakir

2. Anna Bergendahl

3. Erik Saade

4. Timoteij

5. Jessica Andersson

6. Andreas Johnson

7. Peter Jöback

8. Darin

9. Pernilla Wahlgren

10. Ola

 

Utländska juryröster (sex grupper)

1. Timoteij

2. Jessica Andersson

3. Anna Bergendahl

4. Salem Al Fakir

5. Andreas Johnson

6. Erik Saade

7. Darin

8. Peter Jöback

9. Ola
10. Pernilla Wahlgren

 

Publikröster:

1. Anna Bergendahl

2. Salem Al Fakir

3. Timoteij  

4. Erik Saade

5. Darin

6. Jessica Andersson

7. Peter Jöback

8. Andreas Johnson

9. Pernilla Wahlgren

10. Ola

 

Därmed tror jag att den totala slutställningen blir:

1. Anna Bergendahl

2. Salem Al Fakir

3. Timoteij  

4. Erik Saade

5. Jessica Andersson

6. Andreas Johnson

7. Darin

8. Peter Jöback

9.  Pernilla Wahlgren

10. Ola

 

Väl mött nästa år!

Eder schlagernörd

Mr Shield

Till top