På skiva: Andreas Söderlund (Zero, november)

På skiva / Permalink / 0

Album

8/10

 

Andreas Söderlund: Daustralien

Razzia

 

Först känns det lite ovant att höra Andreas Söderlund sjunga på skånska, om man nu hör det, för sången är lågt mixad och ligger ofta djupt inne i den svulstiga musiken och fyller ut. Men när man vant sig känns det snart självklart.

Jag gillade Niccokick som sjutton, jag gillade Sounds Like Violence, jag gillade de olika producentjobb han gjort åt olika artister, men frågan är om inte detta soloalbum ändå är det bästa han gjort?

Andreas kallar sig Mr Nittiotal och visst handlar det om 90-talsdoftande indierock, där alla kranar öppnas. Han fläskar på, bygger stora ljudbilder och rockar på lika friskt som han gjorde med sitt tidigare band. Att kalla Andreas Söderlunds soloskiva för Niccokick på svenska är således inte helt felaktigt. Han har en lite speciell sångstil, som vissa kanske stör sig på, men till denna typ av musik tycker jag det funkar alldeles utmärkt. Rösten blir snarare ett instrument som bygger ytterligare ett ljudlager.

Här finns enskilt vrålstarka låtar, som exempelvis titelspåret ”Daustralien”, men jag tycker att hela skivan håller toppklass rakt genom.

Till top