Två skivor (Zero)

På skiva / Permalink / 0

EP

6/10

 

Simon Norrsveden: Quentin Tarantino

Universal

 

För två år sedan dök singeln “Stockholmssången” upp och våren efter kom debutalbumet ”Ok baby, det är dags att vi ska vinna allt”, med charmig pop på svenska. Simon Norrsveden var en sån där känslig gitarrkille som dyker upp med jämna mellanrum och sätter, främst, unga flickhjärtan i brand. Själv tyckte jag det var en trevlig bekantskap, men att han inte riktigt övertygade.

I vår är det dags för nästa fullängdare och till dess får vi denna fyraspårs-EP som en liten aptitretare. Jag tycker Norrsveden har tagit några kliv framåt och framförallt har han fixat till en fräckare ljudbild. Fortfarande känns han lite lättviktig, men utvecklingen går åt rätt håll.
---------------------------------------------------------------------

Album

5/10

 

Lumina: Lumina

Egen Produktion

 

Andra skivan från detta sju personer starka Falkenbergsband, och den här typen av recension är svårast att skriva. Lumina är nämligen ett trevligt band som jag gärna har på medan jag diskar eller pysslar med annat. Bandet spelar hemtrevlig pop med mjuk sång och mjuk ljudbild, helt okej på alla sätt. Bra melodier, bra framfört och det finns egentligen inget att klaga på, man trivs i Luminas sällskap. I något enstaka spår drar de även upp elgitarrerna och rockar på en aning.

Samtidigt lider de av samma brist som många andra band, den slitna klyschan om att musiken inte ”sticker ut”. Jag har svårt att tänka mig att jag en dag går på stan och tänker: ”jag måste hem och lyssna på Lumina – nu!”.

Till top