På skiva: Caroline af Ugglas (Nolltretton, september)

På skiva / Permalink / 0

Caroline af Ugglas

”Vad var det jag sa”

Siloton/Universal

 

Ny bok och ny skiva, i höst är Caroline af Ugglas dubbelt aktuell. Musikaliskt är det inte så mycket nytt, maken Heinz Liljedahl har gjort låtarna, musikerna är desamma och låtarna låter ungefär som de brukar. Själv börjar jag smått tappa intresset för af Ugglas. Kanske för att hon under de senaste åren tappat lite av den rebellanda och katt bland hermelin-känsla som jag föll för i början. Hon har gått från att vara landets kanske mest avskydda artist till att bli omhuldad och folklig och jag föredrar helt klart det förra.

Caroline af Ugglas gjorde några riktigt bra saker på 90-talet och skivan ”Joplin på svenska” var fantastisk. Även Melodifestivallåtarna ”Tror på dig” och ”Snälla snälla” var strålande och fjolårets album ”Så gör jag det igen” var helt okej. Denna skiva känns svagare. Låtar och texter känns anonyma och engagerar inte. Jag trodde aldrig jag skulle skriva att Caroline af Ugglas blivit tråkig och ointressant, men så är det.

2/5

Till top