På skiva: Anders F Rönnblom (Nolltretton, januari)

På skiva / Permalink / 0

Anders F Rönnblom

”Tambourines & Lovers”

F-Records

 

För min generation är Anders F Rönnblom mest känd för den där tecknade videon till låten ”Det är inte snön som faller”, men redan då var han en veteran som släppt skivor i tio år. Nu, 30 år senare, är hans position fortfarande ungefär densamma. Han kör sin grej lite vid sidan av både musiketablissemanget och den alternativa musikscenen. Musiken är bluesig, nånstans mellan visa och rock, och texterna har hans typiska särprägel som många uppskattar och andra inte förstår ett dugg av.

Jag har vänner som genom åren tjatat om Anders F Rönnbloms storhet, men trots att jag gett honom några chanser genom åren (kanske inte tillräckligt många med tanke på att han släppt runt 30 skivor) har jag aldrig fallit dit.

Och jag gör det inte denna gång heller. Texterna når mig inte och musiken känns skissartad, vilket får sin förklaring när jag läser att det är just det som är meningen. Han har spelat in halvfärdiga låtar för att behålla demokänslan, vilket är en kul idé på pappret men inte blir helt lyckat i praktiken.

 

2/5

Till top