Kakstader och kafferved

Resa / Permalink / 0


"Berg ar till for att flyttas" sjong den svenska rockeliten pa 80-talet for att stodja ANC. Hoppas dom inte menade Taffelberget for det ar liksom det heligaste som finns for alla Capetonianer (som jag tror det heter)...
Annars kommer de mesta av mina kunskaper om Sydafrika faktiskt fran filmen "Dodligt vapen 2", sarskilt minnesvard ar ju Danny Glovers stenharda kommentar: "Jag gjorde kaffer-ved av honom..."

Kaffer ar alltsa det varsta skallsord man kan saga till en svart i Sydafrika.

Igar var jag i alla fall ute i nagra kakstader och kollade laget. Det var en riktig hojdare som jag varmt rekommenderar om nan aker hit. Mest for att det inte riktigt var som man, eller atminstone jag, trodde. Vi var bland annat hemma hos de tva personerna ovan. Och sa drack vi en vidrig hemgjord ol (smakade bara jast) pa en illegal pub (platskjulet nedan). Men jag var artig och tva rejala klunkar (man drack direkt ur en stor hink).

Pa kvallen kollade jag in nattlivet pa Long Street, Kapstadens stora bargata med massa schyssta stallen. Passade aven pa att ata struts, gnu, krokodil plus nan antilop och nan slags bock som jag inte vet riktigt vad det var. GOOOOOOTTTTT!

 

Till top