Krogkrönika (Nolltretton, december)

Fest & sånt / Permalink / 1

Nyårslöften inför krogåret 2011

 

Det är dags att se över sitt personliga krogliv och göra vissa justeringar. Här följer mina nyårslöften för Krogåret 2011.

 

Att börja det nya året med att byta livsstil och lova en massa saker som man har brutit redan vid Trettonhelgen är en gammal fin svensk tradition. Och ibland händer det faktiskt att människor klarar av att hålla sina löften. För några år sedan hade jag en kompis som var ute på krogen minst två, ofta tre, dagar i veckan. Efter ett vad (jag tror det gällde 10 000 kronor) så lovade han att vara spik nykter i ett helt år – och klarade det!

Riktigt så långt vill inte jag gå, men det finns vissa saker kring mitt krogbeteende jag gärna kan ge löften kring.

Jag, Tobias Pettersson, lovar och försäkrar på heder och samvete att under mina krogbesök 2011 göra följande:

 

*Dricka varannan vatten

(En gammal klassiker som borde vara lätt att klara av…hrm…)

 

*Genomföra en sunkrunda

(Det ser jag till och med fram mot!)

 

* Bojkotta krogar med garderobsavgift

(Hur kan man ta betalt av sina gäster för att de kommer dit i ytterkläder?)

 

*Hålla fast vid att äta max en kebab per år

(Blir lätt. Det löftet har jag hållit varje år i ett decennium)

 

*Gå hem när after work-tiden gått ut

(Inte gå ut vid fem och ”råka” bli kvar på krogen till stängning)

 

*Undvika allt som marknadsförs som event

(Ibland hamnar jag där av jobbskäl, men privat lovar jag att undvika allt med ”event” i namnet)

 

*Vägra att stå i en krogkö som är längre än tre meter

(Alltså, vad är grejen med att köa?)

 

*Köra Uggla-tekniken på helgerna

(Fredagsdrink, party-party på lördagen och avrundning med en halvflaska vin på söndagen)

 

*Testa och betygsätta alla uteserveringar i stan i sommar

(Ett skitigt jobb men någon måste göra det)

 

*Skippa sista ölen

(Eller nja…skippa det där sista löftet istället)

#1 - - Handlarn:

Jag är gärna på löfte nr 2 där - den där rundan. Men helst inte i Linköping. Nästan var som helst annars. Får jag även välja bort Norrköping så är jag glad.

Åtvid kanske?

Till top