Musikkrönika (Nolltretton, maj)

Rockband – skaffa er en ordentlig hemsida

De kan fila på gitarriff i timmar, de kan lägga ner en förmögenhet på kläder och de kan spendera en evighet på att skapa coola konsertaffischer. Men att ägna en eftermiddag till att skapa en vettig hemsida verkar svårare för många band.

 

Att ha en hemsida är numera nästan lika viktigt för rockband som att göra låtar. Eftersom den traditionella musikbranschen med fanzine, fysisk skivförsäljning och så vidare inte längre är vad den varit är det nuförtiden på nätet det mesta händer. Det är via internet man lyssnar på ett bands musik, får reda på mer om gruppen, kan se var de spelar och hur man får kontakt med dem. Detta vet alla, ändå är det förvånansvärt hur många band det finns där ute som saknar en vettig hemsida.

 

Att skapa en hemsida är varken svårt eller dyrt. Nöjer man sig med enklast tänkbara finns det färdiga mallar och det kan till och med vara gratis. Ändå är det många band som skippar det. Och nu talar jag främst om oetablerade lokalband och band på väg mot genombrottet, de som verkligen behöver det. De stora artisterna är inte i samma behov av att marknadsföra sig, få ut sin musik och vara tillgängliga. Deras musik sprids ändå och det är lätt att kontakta dem genom exempelvis skivbolag och bokningsbolag. Ändå har just de stora artisterna oftast exemplariska hemsidor.

 

Många mindre band nöjer sig med att skapa en Facebook-grupp eller att lägga upp några låtar på sin Myspace-sida, men det duger inte på långa vägar. Andra har måhända en hemsida, men den innehåller bara länkar till nämnda Facebook och Myspace samt kanske Spotify, YouTube och Bandcamp. Och så finns de band som i princip inte gör ett dugg för att visa omvärlden att de överhuvudtaget existerar. Och så undrar de varför inga tidningar skriver om dem, varför ingen bokar dem eller varför ingen laddar ner deras låtar…

 

Som musikentusiast och inte minst som popjournalist stöter jag dagligen på band och artister som saknar eller har en undermålig hemsida. Givetvis påverkar det deras chanser att synas och höras. Särskilt när man gör en tidning är sånt viktigt. Har vi på Nolltretton två alternativ på band att skriva om och det ena har snygga pressbilder, utförlig bandbiografi och tydliga kontaktuppgifter är det självklart att vi väljer det bandet framför en grupp som inte ansträngt sig det minsta för att vara tillgängliga.

 

En ordentlig hemsida bör innehålla information om bandet: vilka som är medlemmar, historik och så vidare. Det måste även finnas kontaktuppgifter så man kan få tag i dem om man vill boka dem, göra intervju eller köpa skivor. Vidare bör det finnas någon form av musikfunktion så man kan lyssna på låtarna. Information om kommande spelningar är också en självskriven punkt. Att ha en flik med bilder är även det att rekommendera, liksom en sida där man lägger ut tidningsartiklar och recensioner. Vill man ha extra lull-lull på hemsidan kan man slänga in en gästbok, en shop, en diskografi-sida, en bandblogg och kanske Twitter.

Givetvis kan och ska man även länka till Spotify och Facebook, men en riktig hemsida har inte länkandet som huvudfunktion, vilket många band tycks tro, utan ska vara en samlingsplats där allt relevant om bandet finns under samma tak. Sidor som Myspace ska bara vara ett komplement. Det är en ordentlig hemsida som ska vara grunden så man slipper surfa runt halva cyberrymden innan man hittar det man söker.

Så alla slöa rockband därute: gå hem och sätt er vid datorn och gör om, gör rätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0