På skiva: Malin Jonsson (Nolltretton, februari)

På skiva / Permalink / 0

Malin Jonsson

”Två sidor av mig”

Eidolon

 

Jag kräver inte mycket, jag begär egentligen bara två saker av artister. Det ena är att de inte rimmar ”hjärta” med ”smärta” och det andra är att det de sjunger ska kännas hyfsat trovärdigt. Med Vansbrotjejen Malin Jonsson spricker det redan i andra låten. Först kommer det förhatliga nödrimmet, och sedan sjunger hon ”jag har tagit morfin, är bedövad med heroin”. Och den bilden stämmer inte riktigt med tjejen som sitter i folkdräkt vid en brasa på omslaget. Musikaliskt är det ändå inte så dåligt. Visserligen spelar hon någon slags präktig pingstkyrkopop, men det kan jag stå ut med. Men texterna är mest floskler om vindar som vänder och liknande. Och när hon även rimmar ”livet” med ”ta för givet” klarar jag inte mer.

I ”För gammal” klagar hon på branschen genom att raljera över en skivbolagsdirektör som dissar henne med orden ”du är för gammal, för vanlig, för tråkig, du har ingenting som sticker ut”. Men…skivmogulen var faktiskt inte helt fel ute.

 

1/5

Till top