På skiva: Pascal/Mattias Alkberg (Zero)

På skiva / Permalink / 0

5/10

Pascal/Mattias Alkberg: Allt det här

Novoton

 

För ungefär fem år sedan skrev jag en krönika som handlade om den nya svenska punken, där jag exemplifierade med både Pascal och Mattias Alkberg. Att det verkligen fanns något gemensamt mellan de två akterna, mer än i min hjärna, visar sig nu när de valt att släppa en splitskiva.

Pascal inleder med fem spår, varav fyra egna samt lite oväntat en cover på Peter Le Marcs ”Håll om mig”. Den är i mitt tycke ”sisådär”. Mer en kul grej än en framtida klassisk cover. I övrigt skramlar bandet på ungefär som förväntat. Alkberg gör även ett inhopp och sjunger på titelspåret ”Allt det här”

På ”B-sidan” kör Alkberg sedan tre egna låtar plus en cover på en Conny Nimmersjö-låt. Och har man inte märkt det tidigare så blir det nu klart hur nära Pascal och Mattias Alkberg ligger varandra musikaliskt. En oinsatt skulle förmodligen inte märka skillnaden.

Sången är ganska udda och svajig både hos Pascal och Alkberg och jag är inte förtjust i någon av dem, låtmässigt är Alkberg något mer lättlyssnad men Pascal lite vassare utan att riktigt övertyga.

Till top