På skiva: Melissa Horn (Nolltretton, september)

På skiva / Permalink / 7

Melissa Horn

”Innan jag kände dig”

SONY

 

I låt efter låt sitter Melissa Horn med sin gitarr och tycker synd om sig själv. Världen är orättvis och alla killar verkar ingå i en stor konspiration som går ut på att behandla henne illa eller lämna henne. Min sympati ligger helt hos dessa killar, för vem står ut med en så självcentrerad och jobbig person som Melissa beskriver i sina texter? Hon verkar sitta hela dagarna på sitt rum och överanalysera allt som alla i hennes närhet säger och gör. Och allt handlar bara om henne, i varje låt är det bara ”jag, jag, jag”.

Med irriterande darrig röst sjunger hon om alla dessa känslor och tankar hon bär inom sig, men skärskådar man henne är hon inte känslig utan faktiskt bara bitter och gnällig. Hennes självpåtagna offerroll känns enbart löjlig och man vill bara be henne skärpa sig, ta ett glas vin och komma ut ur den bubbla hon befinner sig i.

Hela världen är inte emot henne, som hon inbillar sig, men den kommer förmodligen att bli det om hon fortsätter att gnälla fram sina sånger likadant även på en fjärde skiva.

 

2/5

Till top