På tur utmed S:t Lawrence River

Resa / Permalink / 0

Halloween börjar närma sig, vilket bland annat märks på att man ser pumpor överallt. Men dagen började i Kingston där jag kollade in fängelsemuseet.  Det var, som synes, rätt  trångt förr. Tvärs över gatan ligger nuvarande fängelset och det har dom byggt om så det rymmer flera ;)

På tal om det så rymde en fånge en gång genom att gömma sig i denna fejkade matbricksstapel.

Resan fortsatte utmed S:t lawrence river och sjö/ö-systemet Thousand islands, med bland annat staden Gananoque. Sen kom jag till Brockville, och precis som med naturfenomen är det helt hopplöst att ta kort på snygga hus, men här är i alla fall några av de jag nämner i klippet nedan. Det fanns hundratals till…

Hela Kanada vimlar av snygga hus, och särskilt Brockville som sagt. Men det blir nästan som i Finland i somras (särskilt Rauma), det blir för mycket. Man vill titta på varenda hus och till slut ger man upp eftersom de är så många.


Idag hade jag även tänkt att kolla in Upper Canada Village i Morrisburg där jag är nu och ska spendera natten. Det är en konstgjord  1800-talsstad, men efter en snabbkoll sket jag i det, eftersom varenda stad redan ser ut mer eller mindre så.
Jag måste förresten hela tiden påminna mig om att jag är i Kanada, omedvetet tänker jag att jag är i USA, kanske för att jag ännu inte sett så mycket vildmark? En sak jag lärt mig under mina resor är att man alltid ska satsa på den lokala matkulturen när man är utomlands, och så även här. Här är det ribs, burgare, pommes och liknande mat som gäller – och fan, vilka goda burgare dom har! (Och dom är fyrkantiga). Nästan lite skönt att ha lämnat vindistrikten också, jag vill ha bärs för att komma i rätt sinnesstämning bland tegelhus, pickup-bilar och gulnande höstlöv (även om jag dricker en Cabernet Merlot från NOTL just nu när jag skriver detta). I veckan är det för övrigt delstatsval här, vilket märks överallt.
Imorrn drar jag till Ottawa och sen lämnar jag Ontario för att dra till franskspråkiga Quebec (vilket även märks bland annat på tvåspråkiga vägskyltar här i norra Ontario). Så jag passar på att sammanfatta Ontario redan nu:

Innelistan Ontario:

1.       Baconburgare + Creemore-öl på The Queen Inn i Kingston

2.       Niagara-on-the-lake

3.       Åka bil på kanadensiska landsbygden och lyssna på country på bilstereon

4.       Brockville

5.       Billig bensin

Utelistan:

1.       Ingen kör om utan ligger istället och nosar i häcken

2.       Dessa jäkla hotellklockradior som aldrig funkar

3.       Dyrt med vin och sevärdheter

4.       Inga taklampor på hotellrummen

5.       Prince Edward Island

Till top