På skiva: Thorsten Flinck (Nolltretton, mars)

På skiva / Permalink / 0

Thorsten Flinck

”En dans på knivens egg”

SONY

 

Om man är intresserad av svensk visa spyr man till slut på alla dessa satans Taube- och Cornelistolkare man ideligen stöter på. Jag vet inte var de kommer från, vad de vill och vem som har något intresse av dem. Jag vet bara att det vimlar av dem och att de genomgående är totalt intetsägande. En av få svenska artister som verkligen kan göra mäster Evert rättvisa är dock Thorsten Flinck. I sina inspirerade stunder är den ökända skådespelaren och regissören faktiskt en av våra bättre vissångare. Han har rösten, artikulationen, känslan och inte minst den personlighet som krävs av en stor vissångare. Ibland kan det teatrala slå över lite för mycket men det finns en inlevelse och en visförståelse hos Flinck som gör att hans musik verkligen känns.

På sin tredje skiva hörs inte så mycket av just Taube, istället är det Totta, Afzelius, Dan Hylander och inte minst Ted Ström som bidragit med låtar. Här finns också Melodifestivalbidraget ”Jag reser mig igen”, där just Ström är involverad. Låtmaterialet är i mitt tycke inte det starkaste, men Flinck och hans Revolutionsorkester gör det bra ändå.

 

3/5

Till top