På skiva: Noonie Bao (Zero)

På skiva / Permalink / 0
Album

6/10

Noonie Bao: I am Noonie Bao
Hybris

Noonie Bao har varit en av 2012 års största svenska hajper. 25-åringen som tidigare skrivit låtar till bland annat Tove Styrke solodebuterar nu med en skiva där stor noggrannhet lagts vid varje detalj.
Hon har jämförts med exempelvis Lycke Li och spelar en slags elektronisk etnopop, om uttrycket tillåts. Det finns mycket att upptäcka i musiken, arrangemangen har utmejslats och förfinats till perfektion någonstans mellan skolad musik och pop. Det låter oerhört bra rent ljudmässigt, luftigt och fräscht. Modernt, fast med någon slags folktouch. Snygga körer, spännande rytmer och bra röst. Klart hon blir hajpad.
Och mina öron hör allt det där och begriper varför lovorden uppstått. Men magen är inte riktigt med. Det låter fint, men bränner inte till. Jag drabbas inte. Inget stannar kvar när musiken tonat ut. Är Noonie Bao bara prål och grannlåt? Har hon lyckats dölja halvskapliga melodier i ett bländverk av toner och ljud? Kanske, jag har inte riktigt bestämt mig än, men magen säger så och den brukar jag lita på.
Till top