Krogkrönika (Nolltretton, januari)

kultur / Permalink / 1

Dags för ett riktigt nattåg

Linköping och Norrköping kommer aldrig att bli en fjärde storstadsregion om vi inte har en ordentlig kollektivtrafik mellan städerna. Och det första som måste fixas är ett riktigt nattåg.

 

Bland vissa ur den äldre befolkningen finns det måhända kvar en fånig rivalitet mellan Linköping och Norrköping, men länets unga har upptäckt fördelen med att ha tillgång till två städer istället för en när man vill shoppa, gå på restaurang eller roa sig. För dem är fjärde storstadsregionen redan en realitet. Norrköpingsbor går på hockey i grannstaden, Linköpingsbor festar loss på Munken in The Park och särskilt bland de klubbsugna finns det en öppenhet och ett utbyte som inte låter sig begränsas av kommungränser. Ett exempel på det är samarbetet mellan SWEAT! och Karateklubben.

 

Tråkigt bara att det naturliga utbyte som finns mellan städerna motarbetas så hårt från dem som vill att samarbete ska dikteras uppifrån.

Begränsar vi oss enbart till nöjeslivet har båda städerna stadsfestivaler, kulturnätter, konserter, idrottsevenemang, restauranger och nattklubbar som lätt skulle kunna få tillgång till en dubbelt så stor publik om inte kommunikationerna mellan städerna hade såna brister.

 

Menar man allvar med en fjärde storstadsregion ska det vara lika enkelt att ta sig mellan Linköping och Norrköping som det är att transportera sig inom respektive stad. Året om, dygnet om.

I realiteten innebär det att tåg mellan städerna ska gå tätare än stadstrafiken, för att kompensera gång-, cykel- och taxi-möjligheterna samt omaket att ta sig till tågstationerna. Enda rimliga lösningen är ett modernt snabbtåg som går var tionde minut till lokalpristaxa. Och betydligt senare, åtminstone på helgerna, än vad som är fallet med nuvarande pendeln. Idag går sista tåget från Linköping till Norrköping klockan 00.28 (och 33 minuter senare i andra riktningen), vilket givetvis är på tok för tidigt. Tror sjuttsingen att folk drar sig för att åka till den andra staden när kvällen knappt hinner börja innan det är dags att dra sig hemåt.

 

Ett knep som klubbkidsen upptäckt är att det går en Swebus klockan 03.30 från Linköping till Norrköping, dock finns ej motsvarande tur i andra riktningen. Men är det verkligen privata initiativ vi ska förlita oss på när vi bygger fjärde storstadsregionens kommunikationer?

Ge oss till att börja med ett nattåg som går runt tretiden på helgerna mellan städerna. Det är det minsta man kan begära.

(OBS! Tågtiderna har ändrats sedan denna krönika skrevs)

#1 - - Handlarn:

...o om de nu ordnar ett nattåg vill jag slå ett slag för liggvagnar.

Alla får ligga. Om man betalat för det. Såklart.

Till top