På skiva: No Doubt (Nolltretton, oktober)

På skiva / Permalink / 0
No Doubt
”Push and shove”
Universal

När No Doubt dök upp och slog igenom i mitten av 90-talet hade de två stora tillgångar. Dels prakthitsen ”Just a girl” och ”Don´t speak”, men kanske framförallt den karismatiska sångerskan Gwen Stefani som var en vinnande mix av Marilyn Monroe, Madonna och 90-talshipster. Man spelade en radiovänlig men småcool, stundtals skainfluerad rock men tynade sakta bort när man inte lyckades följa upp framgången med nya hits i samma klass. Förutom några samlingar har bandet inte gjort mycket väsen av sig på denna sida millennieskiftet.
Och jag är inte säker på att denna comebackplatta är skivan som kommer ta bandet tillbaka till rampljuset. Här levereras tämligen lättsmält radiorock, som visserligen är trevlig att lyssna på, men lämnar få beständiga avtryck. Det mesta låter helt okej, några spår känns lite tama och så finns det ett par låtar som höjer sig en smula över mängden, men det räcker liksom inte. För rannsakar jag mitt inre vet jag att jag förmodligen aldrig kommer spela skivan igen. Och det gäller nog er också.

(2/5)
Till top