På skiva: Hellsingland Underground (Nolltretton, september)

På skiva / Permalink / 0
Hellsingland Underground
”Evil will prevail”
Killed by records

Jag har haft ett halvt öga på Hellsingland Underground under några år nu, tyckt att det låtit oförskämt bra och tänkt att jag verkligen ska sätta mig in i musiken när jag får tid. Ändå har det aldrig blivit av. Samma sak nu när jag hör bandets tredje platta. Jag gillar verkligen bandets sköna mix av sydstats-honkytonk, country och folkrock, ändå vet jag nånstans att detta inte är skivan jag kommer att plocka fram nästa gång jag blir musiksugen. Jämfört med likaledes skivaktuella Lars Bygdén saknar Hellsingland Underground det där unika uttrycket, den där särskilda fingertoppskänslan och den där x-faktorn som gör att man fastnar. Men som sagt, det låter riktigt bra.
Bandet säger att de ville göra en platta utan några spärrar denna gång, och det får man nog säga att de lyckats med. Jag tycker denna skiva är bredare musikaliskt, lekfullare producerad och mer varierad och spännande än tidigare, så ni bör också låna bandet ett halvt öga och öra.

3/5
Till top